Opiskelu ja työskentely
Käyttäjätunnukset ja salasanat
Käyttäjätunnukset ja salasanat

Henkilökohtaisen AD-verkkotunnuksen eli LAMKin käyttäjätunnuksen saa täältä.

Tunnistautua voi pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortilla. Tunnuksen oikeudet eri palveluihin ja käyttöaika määräytyvät kulloisenkin tarpeen mukaisesti.

Tunnuksen vastaanotettuaan sitoutuu noudattamaan tietoturvasääntöjä sekä huolehtimaan omalta osaltaan yleiseen tietoturvallisuuteen liittyvistä asioista.

Salasanan voi muuttaa tai vaihtaa täältä.

Langaton verkko
Langaton verkko

LAMK:ssa on käytössä kaksi langatonta verkkoa: LAMK sekä Eduroam.

LAMK-verkko on tarkoitettu vain LAMKin tietokoneille, jotka on liitetty AD-verkkoon. Verkko ei kysy käyttäjätunnusta eikä salasanaa, koska kirjautuminen tapahtuu sertifikaattien avulla automaattisesti. LAMK-verkosta on laajempi pääsy sisäverkon palveluihin kuin Eduroam-verkosta.

Eduroam on yleisesti korkeakouluissa käytössä oleva langaton verkko, joka on tarkoitettu opiskelijoille, vierailijoille sekä henkilökunnan puhelimille ja BYOD-laitteille. Eduroam-verkkoon kirjaudutaan LAMKin sähköpostiosoitteella ja salasanalla.

Täältä löytyy lisää langattomaan verkkoon liittyviä ohjeita.

Respan pääsivu → Kirjoita hakuruutuun langaton verkko

ATK-ohjelmat
ATK-ohjelmat

Työasemien perusohjelmistojen luettelon löytyy täältä.

Respan pääsivu → Kirjoita hakuruutuun työasemien perusohjelmat

BYOD – oman koneen käyttäminen
BYOD – oman koneen käyttäminen

Opiskelussa käytetään pääasiassa kevyitä ohjelmia: Office-pakettia, selainta ja muita kevyitä ohjelmia. Erityisohjelmia vaativat kurssit pyritään järjestämään ICT-painoitteisissa erityistiloissa.

Täältä löytyy lisää oman koneen käyttämiseen liittyviä ohjeita.

Respan pääsivu → Kirjoita hakuruutuun byod

Office365
Office365

Opiskelijoilla ja henkilökunnalla on käytössä Microsoftin ylläpitämä pilvipalvelu Office 365. Pilvipalvelu toimii henkilökunnalla työsuhteen ja opiskelijoilla läsnäolon ajan.
Office-paketin voi ladata koneelle ilmaiseksi opiskelujen ajaksi.Palveluun kirjaudutaan täältä käyttämällä omaa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Palvelun kautta löytyvät esimerkiksi Office-ohjelmat, sähköposti, OneDrive, Respa, Yammer sekä monia muita Microsoftin ohjelmia. Ohjelmien asennustukea omille laitteille emme tarjoa, ohjeet löytyvät Microsoftin sivuilta.

Lue lisää täältä

ServiceDesk
ServiceDesk

LAMK ServiceDesk on keskitetty palvelukanava tietotekniikkaan liittyvissä ongelmatilanteissa. Sivuilla voi luoda palvelupyynnön (tiketti). Palvelupyynnön voit tehdä myös lähettämällä sähköpostia osoitteeseen servicedesk@lamk.fi.

Lisätietoa täältä ja täältä